Sunday 13 December 2015

Penangan Anis Moist Chocolate Cake

[ 3 DIALOG APPROACH OUTLET PALING BERKESAN - PART 1]
Hari ni saya nak share tentang dialog untuk approach outlet yang paling berkesan. Ada 3 jenis dialog yang akan saya kongsikan di sini. Ok jom kita lihat dialog pertama seperti di bawah:
Saya: Assalamualaikum tuan.
Owner : Waalaikumussalam ye ada apa?
Saya: Saya berminat untuk meletakkan produk IKS di kedai ini, dengan siapa ya saya boleh berurusan?
Owner: Saya owner kedai ni, produk ape tu ya?
Saya: Saya perkenalkan diri saya. Nama saya Fatah dan merupakan pengedar berdaftar untuk produk Anis Choc Moist Cake.
Owner: Sorry, apa benda tu ye? Saya tak pernah dengar sebelum ni. Produk baru ke tu?
Saya: Kek coklat tuan, yang sekarang ni banyak terdapat di pasaran seperti stesen Petronas terpilih dan juga Hypermarket. Kek coklat Anis ni dah berada hampir 10 tahun dalam pasaran Malaysia.
Owner: Owh yeke. Kenapa saya tak pernah tahu sebelum ni. Rupanya macam mana tu?
Saya: Rupanya macam ni tuan (sambil menghulurkan sample sebekas kek coklat kepada owner). Bekasnya berbentuk Love dan berat sebekas ni 100 gram. Yang kek ni, tuan jemput makanlah ye, boleh rasa terus. Dalam tu kita ada sediakan sudu untuk memudahkan customer makan.
Owner: Hmmmmmmmm (sambil berfikir nak bagi kebenaran letak ke tak)
Saya: Macam ni tuan, jika tuan tak berapa confident dengan produk kek coklat ni, apa kata kita cuba letak dulu produk ni di kedai tuan selama sebulan. So far, kita dah letakkan di outlet outlet lain, Alhamdulillah memang ada jualan walaupun pada minggu yang pertama. Dan makin lama jualan kek coklat ini makin memberangsangkan.
Owner: Awak sure ke ni? Sebelum ni, dah ramai jugak pengedar produk lain cakap barang mereka boleh jalan, tapi tak berapa jalan pon saya tengok.
Saya: Ok, untuk pengetahuan tuan, saya dah masukkan kek coklat ni ke lebih 40 outlet di sekitar Lembah Klang dan Alhamdulillah kek coklat ni memang ramai peminatnya. Jualan di setiap outlet yang saya dah masuk setakat ni Alhamdulillah memberangsangkan.
Owner: Ok lah kalau gitu. Cuma saya nak tanya 1 perkara, nanti kalau tak habis stok kek tu macam mane pulak? Saya kena tanggung ke apa?
Saya: Tak mengapa tuan, jika tak habis kita tanggung semuanya. Kita guna kaedah consignment tuan. Letak dulu produk, dah dekat habis produk tu baru bayar pada minggu yang seterusnya waktu saya bawa stok kek yang second badge.
Owner: Hmm ok lah kalau macam tu, cuba lah letak dulu. Tapi ni harga tolak berapa ni? Harga jual pulak berapa?
Saya: Harga tolak ke outlet ialah RM 4.50 sebekas dan harga jualan yang dicadangkan ialah sekitar RM 5.50 ke RM 6 sebekas.
Owner: Ok lah camtu, so ketahanan dia pulak macam mana? Bila expired?
Saya: Kek coklat ni, jika di suhu bilik, boleh tahan sekitar 7 hari, jika di chiller boleh tahan dalam sebulan.
Owner: Owh ok. So nanti, u try lah letak di kaunter bayaran ni dulu. Kita tengok ok ke tak.
Saya: Baik, terima kasih tuan. Untuk bab marketing, saya dan team Anis Choc Moist Cake akan always marketkan produk di kedai tuan ini dan medium utama kami ialah online marketing di media sosial seperti Facebook dan Instagram.
Owner: Ok lah kalau gitu, so nanti boleh bawak lah stok kek tu ye.
Saya: Baik, terima kasih banyak banyak ya tuan.
Owner: Sama sama. Jika saya tiada, boleh berurusan terus dengan supervisor saya sebab saya ni tak hari hari ada kat kedai ni.
Saya: Ok baik tuan, boleh saya ambil nombor telefon tuan untuk memudahkan saya hubungi tuan nanti.
Owner: Ok, ni nombor saya ya, 012-3456789. Nama saya Syed Johan. Panggil S.J je
Saya: Baik tuan S.J, ni bisnes kad saya. Apa apa sebelum datang, saya inform tuan ya. Terim kasih tuan S.J.
Owner: Ok, baik. Sama sama.
Saya: Assalamualaikum tuan.
Owner: Waalaikumussalam.
So, inilah dialog pertama untuk approach outlet dan so far berkesan pada saya kerana saya dah pon gunakan.
Tunggu pula dialog kedua dan ketiga yang mana bos kedai tiada dan perlu berurusan dengan staf kedai sahaja. 

No comments:

Post a Comment